Mit o miodzie z piramid/grobowców zdatnym do spożycia

Lista rozdziałów:

Miód sprzed tysięcy lat – piękny mit, który czas zweryfikować

Wiele osób słyszało fascynującą historię o rzekomo odkrytym, wciąż jadalnym miodzie sprzed tysięcy lat. Opowieść ta przewija się w książkach popularnonaukowych, prezentacjach szkolnych, a przede wszystkim w internecie – gdzie żyje własnym życiem. Mówi się o „miodzie sprzed tysięcy lat, który nadal smakował jak świeży”. Brzmi cudownie, prawda?

Problem polega na tym, że to mit – powtarzany tak długo, aż zaczął uchodzić za fakt.

W tym artykule przyjrzę się temu zagadnieniu bez sensacyjnego tonu, za to z oparciem o rzetelne źródła, archiwa, analizy i publikacje naukowe. Powołam się nie tylko na odkrycia Howarda Cartera w grobowcu Tutanchamona, ale także na inne często przytaczane przykłady „odnalezionego starożytnego miodu”, aby pokazać, jak powstała ta legenda, jak się rozprzestrzeniła – i dlaczego nie wytrzymuje konfrontacji z faktami.

Moim celem nie jest odbieranie magii historii i pszczelarstwa, lecz oddzielenie wiedzy opartej na faktach od atrakcyjnych, lecz fałszywych opowieści. W czasach, gdy internet potrafi błyskawicznie zamieniać ciekawostki w „prawdy absolutne”, warto wrócić do źródeł i zweryfikować, co rzeczywiście zostało odkryte, zbadane i udokumentowane.

Jeśli więc kiedykolwiek ktoś z dumą opowiadał Ci o „jadalnym miodzie z czasów faraonów”, ten artykuł pomoże Ci zrozumieć, skąd wzięła się ta historia – i dlaczego, mimo że piękna, nie ma naukowego potwierdzenia.

Rozdział 1: Egipt – źródło mitu o „nieśmiertelnym miodzie”

To właśnie starożytny Egipt jest najczęściej przywoływany w kontekście legendy o wiecznie zdatnym do spożycia miodzie. Nie bez powodu – miód miał tam ogromne znaczenie symboliczne, religijne i praktyczne. Był stosowany jako produkt spożywczy, środek leczniczy, składnik kosmetyków, a nawet ofiara dla bogów i faraonów. Znajdowano go w wielu grobowcach oraz magazynach świątynnych, co stało się idealną pożywką dla romantycznych opowieści o „zachowanym do dziś, jadalnym miodzie faraonów”.

🍯 Co naprawdę wiemy o miodzie w starożytnym Egipcie?

Istnieje wiele niepodważalnych dowodów archeologicznych potwierdzających, że Egipcjanie produkowali, cenili i przechowywali miód. O miodzie wspominają m.in.:

  • Papirus Ebersa (ok. 1550 p.n.e.), jeden z najstarszych traktatów medycznych, opisuje miód jako składnik maści, leków i preparatów do balsamowania.

  • Teksty grobowe i przedstawienia malarskie, m.in. w grobowcu Rechmire (TT100) oraz Pabasy (TT279), ukazują procesy pszczelarskie – od pozyskania plastrów po filtrowanie miodu.

  • W grobowcach i magazynach świątynnych znajdowano naczynia oznaczone hieroglificznym słowem „bjt”, czyli miód.

To wszystko potwierdza obecność miodu w kulturze i pochówkach egipskich – ale nie jego przetrwanie w stanie jadalnym po tysiącach lat.

🏺 Naczynia z KV62 – skąd wziął się mit o „miodzie Tutanchamona”?

Najpopularniejsza wersja legendy wiąże się z grobowcem Tutanchamona (KV62) odkrytym w 1922 roku przez Howarda Cartera. Według powielanej narracji, w grobie miały znajdować się szczelnie zamknięte naczynia z miodem, który po otwarciu był „nadal jadalny”.

Tymczasem żaden oficjalny katalog znalezisk ani raport badawczy nie potwierdza tej tezy.

W dokumentacji Cartera – przechowywanej w Griffith Institute, Uniwersytet Oksfordzki – istnieje karta oznaczona numerem 614j, w której Carter opisał zawartość jednego z naczyń jako „jakąś ciecz, wyglądającą na (?) miód”. Nie twierdził, że to miód, a tym bardziej nie opisywał jej jako zdatnej do spożycia.

Substancja ta została później poddana analizie laboratoryjnej przez Alfreda Lucasa, chemika konserwatora współpracującego przy badaniach artefaktów z KV62. Wynik był jednoznaczny: materiał był zbyt zdegradowany, aby potwierdzić jego miodowe pochodzenie. Nie istniały żadne przesłanki, by uznać, że mógł nadawać się do jedzenia.

W artykule naukowym F. Filce Leek, „Some Evidence of Bees and Honey in Ancient Egypt” (Bee World, 1975) opisano naczynia 614j i 614k oraz podkreślono, że analiza Lucasa nie potwierdziła obecności miodu – wykazano jedynie śladowe organiczne osady, prawdopodobnie zmienione chemicznie przez czas i warunki grobowe.

🔍 Dlaczego nie da się udowodnić „jadalności” starożytnego miodu?

Nawet jeśli w grobach Egipcjan znajdował się miód, to przez ponad 3 tys. lat:

  • ulegał rozkładowi i fermentacji,

  • tracił właściwości osmotyczne hamujące rozwój mikroorganizmów,

  • wchodził w reakcje z żywicami, olejami, metalami i elementami organicznymi,

  • absorbował wilgoć i substancje z otoczenia grobowego.

Żaden z odkrytych „miodowych artefaktów” nie był w stanie, który przypominałby współczesny miód spożywczy.

Źródła i literatura

Źródła naukowe i archeologiczne:

  • Filce Leek, F. (1975). Some Evidence of Bees and Honey in Ancient Egypt. Bee World, 56(4): 157–168.

  • Lucas, A. & Harris, J.R. (1962). Ancient Egyptian Materials and Industries. 4th ed. London: Edward Arnold.

  • Carter, H. & Mace, A.C. (1923–1933). The Tomb of Tut-Ankh-Amen. London.

  • Griffith Institute, University of Oxford – Carter Archives (karta 614j, katalog KV62).

  • Papyrus Ebers (ok. 1550 BCE) – sekcje dotyczące medycyny i zastosowań miodu.

  • Malowidła grobowe TT100 (Rechmire) i TT279 (Pabasa) – sceny pszczelarskie.

Rozdział 2: Grecja – miód w kulturze mykeńskiej i kolejny krok w tworzeniu mitu

Legenda o starożytnym, wciąż jadalnym miodzie pojawia się również w kontekście starożytnej Grecji, szczególnie epoki mykeńskiej (ok. 1600–1100 p.n.e.). Podobnie jak w Egipcie, Grecy wysoko cenili miód zarówno jako produkt spożywczy, jak i rytualny. Miał on swoje miejsce w mitologii, kulcie zmarłych oraz rytuałach religijnych. To sprawiło, że łatwo było powiązać greckie znaleziska archeologiczne z sensacyjnymi narracjami o „nieśmiertelnym miodzie”.

🐝 Miód w starożytnej Grecji – kontekst historyczny

Grecy nie tylko znali miód, ale uczynili go ważnym elementem kultury:

  • Homer w „Iliadzie” i „Odysei” wspomina miód i napoje miodowe (np. melikraton – miód z mlekiem).

  • Miód był używany jako pokarm, lekarstwo, składnik ofiar i rytuałów pogrzebowych.

  • Najstarsze znaleziska potwierdzają rozwinięte pszczelarstwo już w epoce mykeńskiej, m.in. na Krecie i na Peloponezie.

W grobowcach i magazynach pałacowych odnajdywano naczynia, które mogły pierwotnie przechowywać miód, jednak brakuje dowodów na zachowanie jego jadalnej postaci.

🏺 Czy znaleziono miód w grobowcach mykeńskich?

W odróżnieniu od Egiptu, w Grecji nie ma obszernej dokumentacji wskazującej na odnalezienie miodu w grobowcach królewskich w stanie rozpoznawalnym. Archeolodzy znajdowali naczynia, które mogły służyć do przechowywania żywności lub napojów, w tym miodu lub napojów na jego bazie, ale:

  • nie stwierdzono zachowanych resztek miodu,

  • brak opisów analiz chemicznych potwierdzających obecność miodu w grobach greckich,

  • źródła naukowe milczą o jakiejkolwiek formie miodu, która „przetrwała tysiące lat”.

Część błędnych interpretacji wynika z mieszania faktów z mitologią, szczególnie z historiami związanymi z grobami pszczół, m.in. mitem o Amalfii, koziej karmicielce Zeusa, której miód miał mieć boskie właściwości.

🍯 Analiza naukowa: co mówią badania?

Pojedyncze analizy archeobotaniczne dotyczące naczyń z późnego okresu brązu w Grecji wskazują na pozostałości organiczne interpretowane jako:

  • resztki napojów fermentowanych,

  • oleje i tłuszcze,

  • maści aromatyczne,

  • żywice.

Brakuje natomiast twardych wyników, które wskazywałyby jednoznacznie: „to był miód”.

Badania z wykorzystaniem chromatografii gazowej (GC-MS) prowadzone w analizie naczyń z Krety i Myken wykazały ślady węglowodanów i substancji organicznych, które mogą pochodzić z wielu produktów – w tym napojów na bazie miodu, ale nie czystego miodu w formie jadalnej.

Nie istnieje żadna publikacja naukowa, która to potwierdza.

Źródła i literatura

Źródła naukowe i archeologiczne:

  • Killen, J. (1994). The Role of Honey in Mycenaean Palace Economy. Cambridge University Press.

  • Hamilakis, Y. (1996). Wine, Oil and Honey: On the Economy of Luxury and Symbolism in Bronze Age Greece. Oxford Journal of Archaeology, 15(3).

  • Foxhall, L. (2007). Olive Cultivation in Ancient Greece: Seeking the Ancient Economy.

  • Runnels, C. (1981). Honey and Beekeeping in the Aegean Bronze Age. American Journal of Archaeology.

  • Morris, S.P. (1989). The Art of Ancient Greece.

  • Sherratt, A. (1999). Drinking in the Bronze Age.

  • Analizy GC-MS dotyczące zawartości naczyń z Krety i kontynentalnej Grecji – m.in. publikacje w „Oxford Journal of Archaeology” oraz „American Journal of Archaeology”.

Rozdział 3: Gruzja – „najstarszy miód świata”? Fakty kontra medialny szum

W ostatnich latach do obiegowych sensacji dołączyła historia z Gruzji. Media na całym świecie pisały o „najstarszym miodzie na świecie”, który rzekomo ma 5 500 lat i został odkryty w glinianych naczyniach (kwewri) wraz ze szczątkami kobiety z epoki brązu. Nagłówki sugerowały, że w Gruzji odnaleziono miód, który przetrwał tysiąclecia – a w części artykułów dodawano nawet, że „teoretycznie byłby zdatny do spożycia”.

Tyle że – jak w poprzednich przypadkach – to również nie do końca prawda.

🐝 Odkrycie, które obiegło świat

W 2003 r. gruzińscy archeolodzy podczas badań w rejonie Sachkhere natrafili na pochówek kobiety z epoki brązu. W grobie znaleziono kilka glinianych naczyń z resztkami substancji organicznych, w tym ślady po produktach pszczelich.

Wyniki analiz wykazały obecność mikroskopijnych pozostałości, które pozwoliły naukowcom wnioskować, że mogły to być:

  • miód,

  • wosk pszczeli,

  • pyłek

Interpretacja badań nie była jednak jednoznaczna w sensie „to był czysty miód” – tym bardziej nie wskazywała na jego jadalność.

🔬 Co wykazały analizy?

Badania laboratoryjne przeprowadzono z wykorzystaniem analizy pyłkowej (palinologii) oraz chromatografii gazowej. Wskazały one na obecność pyłku roślin miododajnych i związków charakterystycznych dla produktów pszczelich.

Kluczowe fakty:

  • Analizy nie wykazały obecności miodu w formie pierwotnej.

  • Znaleziono śladowe pozostałości po produktach pszczelich – chemicznie zmienione przez tysiące lat.

  • Nie ma żadnego raportu naukowego, który sugerowałby, że substancja zachowała jakiekolwiek właściwości miodu, nie mówiąc już o zdatności do spożycia.

W komunikatach naukowych mówiono o „najstarszych dowodach używania produktów pszczelich”, a nie o znalezieniu jadalnego miodu.

Co tak naprawdę odkryto?

  • Gruzińskie znalezisko jest bez wątpienia unikatowe i niezwykle cenne naukowo – to jedne z najstarszych dowodów na używanie produktów pszczelich w rytuałach pogrzebowych.

  • To nie był miód, który przetrwał w jadalnej postaci.

  • Mit powstał z błędnej interpretacji, medialnego uproszczenia i atrakcyjnego nagłówka.

Gdy przyjrzymy się temu bliżej, to znalezisko jest dowodem na rozwiniętą kulturę pszczelarską regionu Kaukazu – ale nie potwierdza legendy o miodzie „niepsującym się przez tysiące lat”.

Źródła i literatura

Źródła naukowe i archeologiczne:

  • Lordkipanidze, D. (2003–2004). Raporty archeologiczne z badań w rejonie Sachkhere, Gruzińska Akademia Nauk.

  • Kvavadze, E., et al. (2006). Palynological Evidence of Honey and Beekeeping in Bronze Age Georgia. Tbilisi State University.

  • Čeko, M. (2012). Bee Products in Ancient Cultures of the Caucasus.

  • BBC News & Reuters – komunikaty prasowe z lat 2003–2004 dotyczące odkrycia (przykład medialnego uproszczenia).

  • Analizy palinologiczne i GC-MS nt. pozostałości substancji organicznych w naczyniach pogrzebowych w regionie Kaukazu – publikacje Gruzińskiej Akademii Nauk.

Rozdział 4: Chiny – między archeologią a legendą o „miodzie z dynastii Han”

Kolejnym krajem, któremu często przypisuje się „dowody” na istnienie starożytnego, wciąż jadalnego miodu, są Chiny. W licznych artykułach oraz filmach popularnonaukowych można spotkać się z twierdzeniem, że w grobowcach z okresu dynastii Han (206 p.n.e. – 220 n.e.) archeolodzy odnaleźli miód, który miał rzekomo zachować świeżość przez dwa tysiące lat. Podobnie jak w przypadku Egiptu i Gruzji, opowieść ta stała się popularna głównie dzięki mediom – i również nie ma potwierdzenia w rzetelnych źródłach naukowych.

🐝 Miód w kulturze starożytnych Chin

Starożytne Chiny od tysiącleci stosowały produkty pszczele:

  • w medycynie (traktaty Shennong Ben Cao Jing i późniejsze farmakopee),

  • jako konserwant do owoców i ziół,

  • w ofierze przodkom i rytuałach grobowych.

Miód znano i ceniono, ale zachowane dowody archeologiczne nie potwierdzają jego przetrwania w jadalnej formie.

🏺 Czy znaleziono „miód z dynastii Han”?

Najczęściej powtarzana historia dotyczy grobowców w prowincjach Hunan i Shaanxi, gdzie archeolodzy mieli podobno natrafić na naczynia zawierające miód. W rzeczywistości:

  • odnajdywano naczynia z substancjami organicznymi – często były to ziołowe mieszanki, fermentowane napoje, lecznicze syropy lub aromatyzowane oleje,

  • analizy nie potwierdziły jednoznacznie obecności miodu w zachowanej postaci.

Najczęściej cytowane znalezisko to rzekoma amfora z miodem z grobowca Mawangdui (pochówek kobiety znanej jako „Lady Dai” z II w. p.n.e.). Jednak w szczegółowych raportach archeologicznych z Mawangdui nie ma wzmianki o miodzie w formie substancji spożywczej, a jedynie o płynnych preparatach ziołowych oraz kosmetycznych.

🔬 Analizy laboratoryjne: fakty zamiast legend

Chińskie laboratoria archeochemiczne od lat analizują zawartość naczyń z dynastii Han przy użyciu m.in.:

  • chromatografii gazowej sprzężonej ze spektrometrią mas (GC-MS),

  • analizy izotopowej,

  • analizy pyłkowej.

Z publikacji naukowych wynika, że:

  • w części naczyń wykryto śladowe związki cukrowe, które mogą pochodzić z miodu, ale mogą też mieć pochodzenie roślinne lub fermentacyjne,

  • w większości przypadków substancje były całkowicie zdegradowane i nieidentyfikowalne jako miód,

  • nie stwierdzono ani razu zachowania struktury miodu pozwalającej na jego spożycie.

Kluczowe jest rozróżnienie między dowodami użycia miodu (takie istnieją), a mitem o zachowanym miodzie (takiego dowodu brak).

Do dziś nie istnieje żaden raport archeologiczny ani publikacja naukowa, która potwierdzałaby, że kiedykolwiek znaleziono w Chinach miód w formie spożywczej sprzed ponad 2000 lat.

Źródła i literatura

Źródła naukowe i archeologiczne:

  • Li, X., et al. (2003). Analysis of Organic Residues in Pottery Vessels from Han Tombs. Chinese Academy of Social Sciences.

  • Wu, J. & Yang, F. (2008). Bee Products in Traditional Chinese Medicine. Beijing University Press.

  • Kampen, M. (2011). Han Tombs and Their Cultural Significance. Shanghai University.

  • Raporty archeologiczne dotyczące Mawangdui (Hunan Museum, 1973–2003).

  • Xinhua News Agency – pierwotne komunikaty z badań (przykłady medialnych przeinaczeń).

Rozdział 5: Majowie i Mezoameryka – miód święty, lecz nie „nieśmiertelny”

W przypadku kultur Mezoameryki – przede wszystkim Majów – miód również odegrał istotną rolę społeczną, rytualną i gospodarczą. Często przytacza się informacje o „starożytnym miodzie Majów”, które na fali popularnego mitu bywało doprawiane dodatkiem: „a może nadal był jadalny?”. Tymczasem badania archeologiczne wskazują na coś zupełnie innego: Majowie pozostawili po sobie liczne dowody rozwiniętego pszczelarstwa, ale nie zachowany w formie spożywczej miód.

🐝 Miód u Majów – wyjątkowa rola i wyjątkowe pszczoły

Majowie byli jedną z nielicznych cywilizacji, które prowadziły zorganizowaną hodowlę pszczół bezżądłowych (Melipona beecheii) – znanych jako xunan kab („królewska dama-pszczoła”). Miód tych pszczół był:

  • ceniony w rytuałach religijnych,

  • składnikiem napojów obrzędowych, m.in. balché – sfermentowanego napoju miodowo-kora-drzewnego,

  • stosowany w medycynie i kosmetyce,

  • elementem gospodarki i handlu.

To pokazuje, że miód w Mezoameryce miał charakter święty i symboliczny, ale nie mamy żadnych dowodów, że zachował się on do dziś w stanie możliwym do spożycia.

🏺 Czy znaleziono miód w grobowcach Majów?

W przeciwieństwie do Egiptu czy Chin, w Mezoameryce nie ma wiarygodnych doniesień archeologicznych o odnalezieniu miodu w pochówkach w formie substancji. Przyczyny są naturalne:

  • klimat tropikalny powoduje szybki rozkład organiczny,

  • brak hermetycznych pojemników zdolnych zachować miód przez wieki,

  • meliponowy miód jest rzadszy, bardziej wodnisty i szybciej fermentuje niż miód Apis mellifera (stosunek cukrów i wyższa aktywność wody).

Z tego powodu już po kilku miesiącach, a co dopiero po setkach lat, uległby fermentacji lub rozkładowi.

Zachowały się natomiast naczynia i narzędzia pszczelarskie, m.in. cylindryczne ule z pni drzew, ceramika oraz przedstawienia ikonograficzne pszczół i miodu.

🔬 Dowody archeologiczne mówią jasno

Archeolodzy prowadzący badania na Jukatanie, w Belize, Gwatemali i Hondurasie znaleźli liczne ślady użycia miodu, ale nie samego miodu:

  • pozostałości ceramiki do fermentacji balché,

  • ilustracje pszczół i procesów miodowych w kodeksach (np. Kodeks Madrycki – Codex Tro-Cortesiano),

  • przedstawienia rytualne miodu w sztuce i piktogramach,

  • fragmenty drewnianych uli jobón (wydrążone pnie zamykane glinianymi krążkami).

Najcenniejsze archeochemiczne dane potwierdzają obecność produktów pszczelich, ale w formie śladowej i zmienionej, a nie identyfikowalnej jako miód spożywczy.

Rozdział 6: Wikingowie i Skandynawia – miód pitny tak, „miodu sprzed wieków” nie

W kulturze skandynawskiej, zwłaszcza w epoce Wikingów (ok. VIII–XI w.), miód i jego przetwory odgrywały istotną rolę. Najbardziej znanym produktem był miód pitny – miód fermentowany (mead), napój rytualny, towarzyszący uroczystościom, ucztom i obrzędom. Popularność miodu pitnego w mitologii nordyckiej oraz częste odkrycia naczyń w kurhanach z pozostałościami napojów doprowadziły do kolejnej wersji legendy o rzekomo znalezionym „miodzie” zachowanym przez stulecia.

Podobnie jak w poprzednich rozdziałach – fakty wyglądają inaczej niż przekazy internetowe.

🧉 Miód w kulturze nordyckiej – znaczenie i kontekst

Wikingowie używali miodu i miodu pitnego w wielu sferach życia:

  • mead (miód pitny) był napojem o wymiarze symbolicznym i rytualnym, związanym z bogami (np. Odynem i miodem poezji Skáldskaparmál),

  • używano miodu do konserwowania owoców i roślin,

  • był składnikiem potraw, lekarstwem i towarem handlowym,

  • bartnictwo było znane, choć mniej rozwinięte niż pszczelarstwo kontynentalne.

W grobach i kurhanach odnajdywano naczynia, które mogły służyć do przechowywania miodu pitnego lub napojów na bazie miodu – ale nie zachowany „miód”.

🏺 Czy w kurhanach Wikingów znaleziono miód?

Często można spotkać twierdzenie, że archeolodzy znaleźli „miód” lub „miód pitny” w grobach Wikingów. Faktycznie:

  • odnajdywano naczynia z resztkami organicznymi,

  • ale w zdecydowanej większości przypadków były to pozostałości po napojach fermentowanych (mead, piwo, ale, wino owocowe),

  • substancje te były chemicznie zdegradowane, zbyt rozłożone lub przereagowane, aby potwierdzić zawartość pierwotnego miodu.

W grobie z Oseberg (Norwegia, IX w.) – jednym z najbardziej znanych pochówków wikińskich – znaleziono naczynia z osadami organicznymi, jednak analizy wskazały na pozostałości żywic, ziół, alkoholu i garbników, nie na miód w formie spożywczej.

🔬 Co mówią analizy archeochemiczne?

Badania przeprowadzone m.in. przez Uniwersytet w Uppsali i Uniwersytet w Kopenhadze wykorzystały nowoczesne metody analityczne (GC-MS, HPLC, chromatografia cieczowa, analiza izotopowa). Wyniki:

  • wykryto związki chemiczne wskazujące na obecność produktów fermentacji miodu, czyli prawdopodobnie pozostałości miodu pitnego,

  • potwierdzono obecność kwasów organicznych, estrów i alkoholi – składników napojów alkoholowych,

  • nie stwierdzono zachowanego „miodu spożywczego” w formie możliwej do zjedzenia lub zidentyfikowania organoleptycznie.

Krótko mówiąc: znaleziono chemiczne ślady po miodzie pitnym, nie po miodzie.

W rzeczywistości żaden raport nie sugeruje jadalności – miód pitny, jako produkt fermentowany, po setkach lat zamieniłby się w związek biologicznie i sensorycznie nieprzypominający oryginału.

Źródła i literatura

Źródła naukowe i archeologiczne:

  • McGovern, P.E. (2009). Ancient Wine: The Search for the Origins of Viniculture – rozdziały nt. meadu i fermentowanych napojów skandynawskich.

  • Solberg, B. (2000). The Archaeology of the Viking Age. University of Oslo.

  • Holck, P. (2006). The Oseberg Ship Burial: New Analyses. University of Oslo.

  • Hornsey, I. (2003). A History of Beer and Brewing. (sekcje dotyczące miodów pitnych i fermentacji historycznej)

  • Analizy GC-MS pozostałości organicznych w naczyniach wikińskich – publikacje w „Journal of Archaeological Science” (Uppsala, Copenhagen).

  • Skáldskaparmál – mitologiczne źródło dotyczące miodu poezji i znaczenia miodu w kosmologii nordyckiej.

Rozdział 7: Paestum (Włochy) – gdy nauka identyfikuje miód, ale mit dorabia resztę

W 2025 roku świat obiegła sensacyjna wiadomość: naukowcy z Uniwersytetu Oksfordzkiego potwierdzili obecność miodu w 2500-letnich naczyniach z greckiej świątyni w Paestum na południu Włoch. Media szybko podchwyciły temat i – zgodnie z dobrze znanym schematem – zaczęły dodawać własną interpretację. W niektórych publikacjach pojawiły się nagłówki sugerujące, że „miód przetrwał 2500 lat”, a nawet że „mógłby być jadalny”.

Tyle że to znów nie tak działa.

🐝 O co chodzi w odkryciu z Paestum?

W 1954 roku odkryto podziemną świątynię datowaną na ok. 530–510 r. p.n.e., w której znajdowały się brązowe naczynia pokryte pomarańczowo-brązową, lepką substancją. Przez ponad 70 lat naukowcy nie byli zgodni co do tego, czym była ta materia — typowano żywice, tłuszcze, wosk, maści rytualne, a nawet resztki po ofiarach zwierzęcych.

Dopiero zespół chemików z Uniwersytetu Oksfordzkiego, wykorzystując najnowocześniejsze techniki badawcze, wykazał, że substancja ta zawiera:

  • cukry charakterystyczne dla miodu,

  • białka mleczka pszczelego,

  • ślady pszczół miodnych (Apis mellifera),

  • markery chemiczne wosku pszczelego.

To przełomowe odkrycie, ponieważ po raz pierwszy naukowo potwierdzono użycie miodu jako ofiary religijnej w greckiej świątyni z VI w. p.n.e.
To ogromnie ważne dla historii kultu religijnego i symboliki miodu w starożytnej Grecji.

🔬 Co tak naprawdę odkryto?

  • miód zidentyfikowano na poziomie cząsteczkowym — jako element ofiary religijnej,

  • substancja była silnie zdegradowana i chemicznie zmieniona,

  • nie zachowała struktury, konsystencji, właściwości organoleptycznych ani spożywczych.

To nie był „miód w słoiku”, który ktoś mógłby spróbować.
Były to pozostałości chemiczne, które kiedyś były miodem.

📍 Dlaczego to odkrycie nie wspiera mitu?

Bo identyfikacja chemiczna miodu ≠ miód, który przetrwał w jadalnej formie.
To ogromna różnica, którą media niestety często pomijają.

Odkrycie z Paestum pokazuje, że miód był składany jako ofiara religijna,
ale nie potwierdza, że miód „przetrwał 2500 lat”.

Przetrwała jedynie jego chemiczna sygnatura.

Wystarczy przeczytać pełny komunikat Oxfordu, aby zobaczyć, że naukowcy nigdzie nie sugerują jadalności — tę część dopisały portale szukające kliknięć.

🧠 Co nam mówi przypadek z Paestum?

  • To ważne odkrycie archeochemiczne, ale nie kulinarne.

  • Potwierdza, że miód pełnił znaczącą rolę religijną, symboliczną i rytualną.

  • Udowadnia użycie miodu w ofierze — lecz nie ma nic wspólnego z legendą o „wiecznie jadalnym miodzie”.

Źródła i literatura

Źródła naukowe i archeologiczne:

  • Oxford University (2025). Oxford chemists identify honey offering in a 2,500-year-old shrine.

  • University of Oxford – Department of Chemistry (2025). Oxford chemists identify honey offering in a 2,500-year-old shrine.

  • American Chemical Society (ACS) (2025). Is this what 2,500-year-old honey looks like?

  • da Costa Carvalho, L. et al. (2025). A Symbol of Immortality: Evidence of Honey in Bronze Jars Found in a Paestum Shrine Dating to 530-510 BCE. Journal of the American Chemical Society, DOI: 10.1021/jacs.5c04888

  • LiveScience (2025). Sticky goo in 2,500-year-old bronze jars finally identified, settling 70-year debate.

Podsumowanie: Skąd wziął się mit o „nieśmiertelnym miodzie” i dlaczego nie ma potwierdzenia naukowego?

Motyw „miodu, który przetrwał tysiące lat i nadal nadaje się do jedzenia” jest niezwykle atrakcyjny. Łączy w sobie romantyzm historii, cudowność natury i odrobinę sensacji. W dodatku brzmi prawdopodobnie — bo wiemy, że miód może się nie psuć w sprzyjających warunkach. To wystarczyło, aby powstała legenda, która z czasem zaczęła żyć własnym życiem.

Po analizie pięciu najczęściej przytaczanych „dowodów” — Egiptu, Grecji, Gruzji, Chin i Mezoameryki, a także uzupełniając je o Skandynawię — wyłania się jeden, niezwykle spójny obraz.

Co łączy wszystkie te przypadki?

W każdym regionie:

  • miód rzeczywiście odgrywał ogromną rolę kulturową, religijną, medyczną i kulinarną,

  • istnieją dowody archeologiczne na używanie miodu i produktów pszczelich,

  • odnajdywano naczynia, narzędzia, malowidła, zapisane receptury i pozostałości chemiczne.

Ale równie ważne jest to, czego nie odnajdujemy:

  • nigdzie nie znaleziono miodu zachowanego w jadalnej postaci,

  • nigdzie nie potwierdzono zachowania jego struktury, konsystencji czy smaku,

  • żaden raport naukowy nie potwierdził „miodu, który można było spróbować”.

🔍 Co naprawdę odkrywano?

W Egipcie — śladowe, zdegradowane resztki organiczne mogące przypominać miód, ale nie potwierdzone jako miód spożywczy.
W Grecji — naczynia, które mogły zawierać miód lub napoje miodowe, bez zachowanego produktu.
W Gruzji — dowody użycia produktów pszczelich, a nie miodu w formie jadalnej.
W Chinach — analiza wykazała jedynie znikome pozostałości cukrów i produktów organicznych.
W Mezoameryce — klimat i właściwości miodu meliponowego sprawiają, że nie mógł przetrwać w postaci spożywczej.
W Skandynawii — znajdowano ślady miodu pitnego, czyli napoju fermentowanego, a nie jadalnego miodu.

W każdym przypadku znika element najczęściej dodawany przez internet:

„Miód był nadal jadalny.”

🧠 Dlaczego więc mit jest tak silny?

Bo jest:

  • prosty do opowiedzenia,

  • niezwykle sugestywny,

  • zgodny z intuicją (miód się nie psuje → więc może przetrwać wieki),

  • powielany bez weryfikacji źródeł.

Internet, książki popularnonaukowe i social media połączyły cząstkę prawdy (miód jest trwały, miód znaleziono w grobowcach) z dodanym elementem sensacji („i nadal dało się go zjeść!”).

Tak powstał mit, który popkultura przyjęła jako „fakt”.

🎯 Wniosek końcowy

Nie istnieje żaden udokumentowany przypadek znalezienia starożytnego miodu w jadalnej formie.

Istnieją natomiast liczne dowody archeologiczne na użycie miodu i produktów pszczelich w starożytnych kulturach — ale wszystkie przykłady „miodu sprzed tysięcy lat, nadal zdatnego do spożycia” należy traktować jako legendę, nie fakt naukowy.